اگر پای شما به شعب دادگستری باز شده باشد حتما ازدحام و شلوغی جمعیت را دیده اید و نتوانسته اید به سادگی ابلاغیه های خود و خدمات دیگر قضایی را دریافت کنید. در راستای مشکلات فوق ، قوه قضاییه در اقدامی خوب سامانه الکترونیکی ابلاغ قضایی ( ثنا ) را ایجاد کرده است تا از این پس طرفین دعوی بتوانند بدون مراجعه حضوری ، از نتایج آرا و ابلاغیه های رسمی دادگستری مطلع گردند.

” ثبت نام در سامانه ثنا برای هر دو طرف دعوی الزامی است. “

آشنایی با سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا قوه قضاییه

بر اساس ماده 175 قانون دادرسی کیفری که در سال 1392 مصوب شده است ، قوه قضاییه مکلف شده است با استفاده از سامانه های الکترونیکی ، اوراق قضایی را به طرفین دعوی و وکلا ابلاغ کند. به همین علت بود که سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران با نام کوتاه تر " ثنا " ایجاد گردید.
در این سامانه شاکی ، متهم و وکلای آنها می توانند آخرین وضعیت آرای مربوط به خود را بصورت الکترونیکی ملاحظه کنند که این موضوع باعث کاهش مراجعات حضوری و در نتیجه بهبود خدمت رسانی به مردم می شود. در گذشته آرای مربوط به طرفین دعوی از طریق ماموران به صورت حضوری ابلاغ می گردید که با جا افتادن این سامانه الکترونیکی ، این روش سنتی منسوخ خواهد شد که موجب حفظ حریم خصوصی افراد و کاهش هزینه های خدمات می شود.
لازم به ذکر است که طرفین دعوی قبل یا بعد از طرح دعوی باید در این سامانه ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام ، ممکن است در ادامه روند دادرسی مشکلاتی به وجود بیاید.
در ادامه روند ثبت نام در سامانه ثنا را شرح خواهیم داد. بدین منظور وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( ثنا ) به آدرس http://sana.adliran.ir/Signup شوید.

 

 

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه ثنا قوه قضاییه

جهت ثبت نام افراد حقیقی که یکی از طرفین دعوی هستند بر روی گزینه ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید. حال باید مطابق با تصویر زیر ، اطلاعات شخصی خود اعم از شماره ملی ، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را به طور صحیح وارد نمایید و روی دکمه ادامه کلیک کنید.

 


در ادامه باید متن توفق نامه را که شامل قوانین استفاده از سامانه نیز هست ، به دقت بخوانید و وارد مرحله بعد شوید.
در مرحله بعد همانطور که می بینید اطلاعات شما استعلام شده و در صورت وارد کردن اطلاعات صحیح در مرحله اول ، اطلاعات دقیق و کامل شما برایتان به نمایش در آمده است. پس از تکمیل دو قسمت تاریخ تولد و دین ، وارد مرحله بعدی شوید.

 


در مرحله بعدی باید اطلاعات تماس  و پست الکترونیک خود را به دقت وارد نمایید.

 

در گام بعد ، اطلاعات محل اقامت شما درخواست شده است.


در پایان نیز پس از مشاهده تصویر کارت ملی خود ، آخرین اطلاعات درخواستی مربوط به نام مستعار ، رشته تحصیلی و شغل شماست. پس از تکمیل آنها ، روی دکمه اتمام ثبت نام اولیه کلیک کنید.

 


همانطور که ملاحظه می کنید ، پیغامی مبنی بر پایان ثبت نام اولیه ظاهر می شود. اکنون باید برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت خود ، با همراه داشتن کارت ملی خود به یکی از سامانه های قضایی محل زندگی خود بروید تا مراحل نهایی ثبت نام شما انجام شود.

” پیگیری آرای دادگستری از طریق سامانه ثنا قوه قضاییه امکان پذیر است. “

ورود به سامانه ابلاغ قضایی ثنا

بعد از مراجعه به دفاتر قضایی و احراز هویت شما ، پیامکی شامل رمز عبور شما برایتان ارسال می شود. از این پس باید با اطلاعات ذکر شده وارد سامانه ثنا شده و ابلاغات قضایی خود را ملاحظه کنید.
جهت ورود به سامانه ثنا قوه قضاییه به آدرس http://sana.adliran.ir/Login/Authenticate?layoutName=NoticeLoginLayout رفته و مطابق تصویر ، کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید:

 


در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده اید می توانید از قسمت فراموشی رمز عبور ، نسبت به بازیابی آن اقدام کنید.
پس از ورود به سامانه می توانید همه ابلاغیه ها و موارد مربوط به خود را در سامانه مشاهده کنید .

منبع : سایت heyvatech.com